VT Vormen

 

Sommigen mensen denken dat je de vormen kunt leren van een filmpje op YouTube,
het helpt je misschien even herinneren de volgorde van de bewegingen.
Maar als je niet weet wat je traint en waarom, maak je bewegingen die je zelf niet begrijpt.
Het is dus erg belangrijk dat je elke beweging begrijpt wat je wilt trainen.
De vormen bevatten veel abstract trainingen,
dit maakt het vaak moeilijker te begrijpen wat je nu eigenlijk aan het doen bent,
zeker voor beginners.
Je kunt dus alleen de vormen leren begrijpen in een school met een leraar die je de details verteld en je corrigeert als je iets verkeerd doet.

 


Siu Lim Tau - Eerste vorm (klein idee)

小念頭

In de 1e vorm, waar alles om de basis gaat, zijn belangrijke aspecten, Structuur, herstel van structuur en coördinatie.
Het is je alfabet van het Ving Tsun, alle basis technieken bevinden zich in deze vorm.
Ook worden de begrippen "Centerline"en "Lat Sau Tjik Chong"behandeld.
In de eerste vorm zijn de technieken vaak nog niet helemaal volledig.
De Bong Sau is vanuit een stil staande positie en wordt niet ondersteund door de heup of instap.
In de 1e vorm beweeg je niet om je volledig te kunnen concentreren op de arm technieken.
Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de Bong-Sau die naar binnen klapt, met de elleboog in het midden.
Dit is ook weer een begrip, wanneer er kracht op de horizontale arm komt (Bong-Sau) klap je elleboog naar binnen, vang de kracht niet op met je schouder, wat je niet zult lukken)
Maar schakel om naar een goede positie om weer te kunnen stoten plus dat je niet tegen de kracht wilt vechten.

 

108 helden
De Siu Lim Tao bestaat uit 108 bewegingen. Het nummer 108 is gebasseerd op de legende van 108 helden die streden tegen corrupte heersers tijdens de Song dynastie. De Shao Lin tempel, de geboorte plaats van het Wing Chun Kung Fu, werd verboden en vernietigd tijdens de Qing dynastie (1644-1911 na Chr.). In deze periode, na de vernietiging van de Shao Lin tempel, toen het Wing Chun systeem zich ontwikkelde, herinnerde men de mensen aan de vaderlandsliefde die zo levendig aanwezig was bij de 108 helden tijdens de voorafgaande oppermacht van de Manchu, tijdens de Ming dynastie. De Siu Lim Tao bestaat uit 108 bewegingen om de 108 helden te eren, die allemaal stierven tijdens hun poging om in opstand te komen tegen hun verdorven onderdrukkers.

 

 

Chum Kiu- Tweede vorm (zoek de brug)

尋橋

De 2e vorm betekend "finding the bridge" waarmee bedoeld wordt, terug naar de centerlijn, herstellen van kleine fouten, je positie verbeteren.
Dit wordt ook wel eens de aanvalsvorm genoemd, omdat je telkens de tegenstander opzoekt.
Dit is ook weer positie verbeteren.
Deze vorm ga je gebruik maken van je heupen en je voetwerk wat je armen ondersteunen en sterker maken.
Soms is de techniek nu wel volledig als de Bong-Sao met stap opzij.
Maar later train je weer dubbele Bong-Sau laag, dit is weer abstract.
Je zult nooit 2 lagen Bong-Sau's maken, je traint enkel de rotatie van de arm, explosief omklappen van de arm, wat lager makkelijker is dan hoog.
Dus weer één aspect van de Bong-Sau en niet een volledige Bong-Sau.

 

Biu Ji- Derde vorm (wijzende vinger)

鏢指

De 3e vorm "Biu Ji" Hete vroeger "Biu Yuet Ji" Moon pointing Finger

In de 3e vorm gabruik je wanneer je fout te groot is, of je positie te slecht is om te kunnen herstellen.
De 3e vorm is bedoelt om je lijf te redden uit kansloze situaties.
Je hebt slechte kaarten in handen daarom wil niet meer vechten, maar vluchten.
Of je zit vast tegen de muur, hoe kom ik hier uit?
Iemand pakt beide armen vast, hoe kom ik los?
Als je omgedraaid staat door een situatie, (man Sau) zorg dat je armen eerst terugkomen dan pas je hoofd.
Zo zijn er allerlei methodes om uit benauwde situaties te komen.
Je gooit je Ving Tsun principes opzij, omdat je nu een andere uitgang punt hebt, namelijk vluchten en niet vechten.

De derde vorm wordt door veel stromingen gezien als ultieme vecht vorm, Wong Shun Leung had eens gezegd, als deze vorm zo goed was om te vechten, had ik mijn leerlingen niet zo veel tijd laten verspillen aan de 1e en de 2e vorm.

 

Mook Yan Chong - Houten Man (dummy)
De dummy vorm wordt vaak geleerd als je met de 2e vorm bezig bent.
Voor je op de dummy wilt gaan trainen, dien je eerst een redelijk voetenwerk te hebben.
Wanneer je voetenwerk nog niet goed is, zul je verkeerd trainen op de dummy.
Belangrijke aspecten zijn:
1 - Beweginggrens
2 - Gelijktijdigheid van de bewegingen
3 - Corrigeren van fouten

 

 

De vormen zijn als een gereedschapskist, je pakt het gereedschap dat je nodig hebt en gebruikt deze.
Sommige mensen hebben de voor keur voor het ene gereedschap, de andere voor een andere.
Dit is vaak de individuele smaak die verschillende mensen onderscheid in hun stijl, van Ving Tsun.
Zo heeft iedereen de zelfde principes en concepten maar met hun eigen smaakje.
Het is wel belangrijk voor de overdracht van het systeem dat al het gereedschap wordt getraind.
Zo moeten de vormen origineel blijven voor het behoud van de toekomst van het systeem.

Wat je ziet in de 3 vormen, dat elke vorm met vuist stoten begint en eindigt.
Verder in de vorm zitten bewust geen vuist stoten, om zo het accent te leggen op de armen en niet in de pols.
Men wordt bewust dat de aansturing vanuit de armen moet komen en niet vanuit de pols.
De stoot is het belangrijkste wat je traint, alles draait om de stoot.
Met de bewegingen uit de vormen, bevorder je de structuur van je stoot.
Maar met de juiste aansturing vanuit de elleboog en de arm.
De elleboog heeft een bewegingsgrens hij kan niet lager en niet over de centerlijn.
Waardoor de beweging niet te groot uitgevoerd kan worden.
Dit is gelijk ook een onderscheid tussen de Wong Shun Leung stroming en de aderen stromingen.
Wanneer je de pols aan stuurt in plaats van de elleboog kan deze wel lager en over de centerlijn.
Dan is er geen mechanische begrenzing in de beweging en kunnen de bewegingen te groot worden uitgevoerd.